Multistrada V4 – Ducati z nowym sercem

Najnowsze wydanie kultowej „Multi” jest napędzane zupełnie nowym, rewolucyjnym silnikiem – V4 Granturismo. Został on opracowany z myślą o jak największej płynności pracy i rekordowo długich okresach międzyserwisowych.

Kompaktowy i lekki, wydajny, zapewniający pokaźne momenty obrotowe: silnik zaprojektowany na długie podróże, który jednocześnie zapewnia wspaniałe emocje i sportowy charakter. Tak w największym skrócie można scharakteryzować tę nową jednostkę napędową.

Zbudowany w oparciu o najnowszą technologię oraz najlepsze dostępne materiały, aby zagwarantować trwałość i niezawodność, V4 Granturismo wyróżnia się rekordowymi okresami międzyserwisowymi i został stworzony jako serce motocykla o wysokiej wydajności i dynamice, gotowego do zwiedzania każdego zakątka planety wraz z jego właścicielem.

Każdy wybór techniczny dokonany podczas rozwijania projektu V4 Granturismo® miał na celu zapewnienie maksymalnej płynności działania w połączeniu ze znacznym wydłużeniem okresów międzyserwisowych.

Nowa konstrukcja wykorzystuje rozrząd oparty o klasyczne sprężyny, co wydłuża okres międzyserwisowy przewidziany dla V4 Granturismo® do 60 000 km. Dane liczbowe zostały uzyskane w ramach dogłębnych analiz Ducati, które były prowadzone na etapie stosowania materiałów, procesów i rozwiązań technicznych opracowanych wokół systemu Desmodromic. Wszystko to w połączeniu z rozrządem opartym na sprężynach, który w porównaniu z Desmo powoduje mniejsze naprężenia podzespołów, pozwoliło na wyznaczenie wyjątkowego kamienia milowego, nigdy wcześniej nie osiągniętego przez silnik motocyklowy. Ponadto silnik zapewnia dużą regularność pracy na niskich obrotach i przy niskich obciążeniach, nie zapominając przy tym o osiągach, mocy na wysokich obrotach i zasięgu prawdziwego silnika sportowego: V4 Granturismo dostarcza 125 kW (170 KM) mocy przy 10.500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 125 Nm (12,7 Kgm) przy 8.750 obr/min. Wszystko to w zgodzie z rygorystycznymi normami homologacyjnymi Euro 5.

Dzięki wadze 66,7 kg V4 Granturismo może pochwalić się rekordową lekkością, będąc o 1,2 kg lżejszym od dwucylindrowego Testastretta zastosowanego w poprzednim modelu Multistrada 1260. Pojemność 1.158 cm3 okazała się być idealnym rozwiązaniem pod względem osiągów, lekkości i wymiarów silnika V4, który może być niewiarygodnie lekki i kompaktowy. W porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji, V4 Granturismo jest o 85 mm krótszy, 95 mm niższy i tylko 20 mm szerszy. Kompaktowość tej konstrukcji umożliwiła inżynierom Ducati umieszczenie silnika w ramie w sposób bardziej efektywny i centralny, aby pozytywnie wpłynąć na położenie środka ciężkości motocykla, ze wszystkimi wynikającymi z tego korzyściami.

V4 Granturismo odziedziczył również pewne elementy wynikające z doświadczenia zdobytego przez Ducati w świecie wyścigów, takie jak decyzja o zastosowaniu przeciwbieżnego wału korbowego, który poprawia prowadzenie i zwinność motocykla, a także wykorzystanie technologii „Twin Pulse”, zdolnej do zaoferowania potężnej, ale doskonale łatwej do opanowania mocy przy każdej prędkości.

Aby uniknąć spadku komfortu cieplnego spowodowanego ciepłem przenoszonym przez tylne cylindry, w V4 Granturismo zastosowano strategię dezaktywacji tylnych cylindrów na biegu jałowym. Podczas postoju motocykla proces spalania w cylindrach zostaje zatrzymany, co poprawia komfort termiczny kierowcy i pasażera dzięki obniżeniu temperatury przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.

Główne dane techniczne silnika V4 Granturismo:

Źródło: Ducati Polska

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Czytaj więcej Akceptuję Odmawiam